fredag 7. mars 2014

PROMP!

I går kveld var Hedda og jeg igjen i hovedstaden med teaterbilletter.
Vi var så heldige at vi fikk billetter til premieren på 
Doktor Proktors Prompepulver på Nationaltheateret.



Det var rød løper og ballonger.
Ei spent jente som gledet seg til å se Lise, Bulle og gale Doktor Proktor.
Ja, jeg gledet meg også. ;)


Vi har lest den første boka av Jo Nesbø, og har så vidt begynt på den andre.
Doktor Proktor-bøkene er solgt i over 900.000 eksemplarer i 37 land
Veldig bra lesing, både for liten og stor.
(Tenker at 5 år kanskje er nedre grense, da det innimellom ble litt "tungt" for Hedda å følge med)


"Bulle, bestekompis Lise, den eksentriske professor Proktor, de ekle gutta Truls og Trym, samt noen andre særdeles karikerte skikkelser er persongalleriet i Jo Nesbøs sprelske barnebokunivers."

Truls og Trym var, spesielt for oss voksne, rasende festlig bare å se på. For noen uttrykk!




"Forestillingen har sine små spark - og frierier - til de fleste aldersgrupper. Hver gang det litt ekle og skumle nærmer seg grensen for hva de yngste trives med, så penser stykket raskt inn på nye spillopper fra den oppfinnsomme trioen Bulle, Lise og professoren.

De øvrige i ensemblet er i høy grad med på notene, for ikke å snakke om unotene. De glir inn og ut av ulike roller som karikeres outrert og i en kjapp humoristisk stil.

Det etterlyses nyere norsk dramatikk for barn. Dette er et stykke der barnlig glede og gode replikker skaper fin dynamikk. Proktor & Co. evner å treffe unger i alle aldre, og også andre som trives med fortellinger om betydningen av godt vennskap - krydret med heidundrende prompesalutter.

Det er bare å fastslå: Fiser i alle varianter går aldri av mote!"



Det er fortsatt en del ledige billetter; finn dine på Nationaltheateret.no

Vi anbefaler Doktor Proktors Prompepulver på det varmeste.
"Det var morsomt, litt kult og litt skummelt" sa Hedda ;)

Jeg er igjen, som etter Ronja Røverdatter og Verdiløse menn
imponert over hva de får ut av scenen med relativt få og enkle effekter.


Vi fikk billetter av Nationaltheateret, vi kom med ønske på forestilling og erfaringen med stykket er både min og Hedda sin. :)


* * *

Vinneren av et skjerf fra My Line by May Linn ble

 Annette sa...
Ooooh,de var fine! Det med "jeg har prøvd å være normal..." Hadde passet ypperlig!! 
Annette.enoksen

Tallet 17 ble trukket ut både av Random.org og min stefar, så da måtte det bli det. ;)

Gratulerer så mye, jeg sender deg en mail!

// Vibeke


3 kommentarer:

  1. Høres artig ut. Bøkene er lest her også og de er morsomme både for store og små.

    SvarSlett
  2. Hei! Fikk ikke til å kommentere på dette innlegget: http://www.mammas-hus.com/2011/04/kosehjrne.html men her kommer det :) er den hylla med skapdører på fra serien BILLY på IKEA? Kjøpte meg ei slik hylle i går, men forelska meg totalt i din med dører på!! :D var inne på ikea sine nettsider, men kunne ikke finne dører til den lille bokhylla, bare de store :/ hilsen Ann-Marit.

    SvarSlett
  3. Hei Ann-Marit!

    Det innlegget er fra 2011, og tror dørene er fra 2010, så de finnes nok ikke lenger om du ikke finner de.

    For ja, det er Billy.

    Vibeke

    SvarSlett


Bloggurat

Bloggurat
Related Posts with Thumbnails