onsdag 24. juli 2013

Vi har testet for Nûby - tåteflasker

Se her for testinnlegg om smokker


Da vi besøkte Barnekompaniet i Moss i mars fikk vi med oss 5 tåteflasker for testing. Da hadde allerede Signe begynt med flaske og viste tegn til å ha en favoritt, akkurat som Hedda hadde. Men vi tok med oss flaskene hjem likevel, og vi har testet to her, to ble gitt til ei i barselgruppa, mens den siste ble sendt til ei venninne nordpå. Jeg har fått litt tilbakemeldinger fra dem vedr flaskene de prøvde.

Vi beholdt disse to selv, fra Natural Touch-serien. Både step 1 og 2 er fra 0+ mnd, forskjellen er mengde væske som kommer. :) Den rosa flasken (finnes også i blå og grønn) er hard plast, mens den blanke er myk silikon ( begge er 100% uten BPA). Veeeeeldig rart de første gangene, at den er myk, men silikonen gjør at vi foreldre kan hjelpe litt under matingen, ved å klemme på flaska.


Tuten er formet slik at den mest mulig ligner mors bryst, og den beveger seg godt, både sideveis og "inn/ut" når barnet suger. Det er også anti-kolikk-ventiler både i topp og bunn. "Nubbene" - derav Nûby - på tuten masserer gommene til babyene. Les mer om den blanke flasken her, og den rosa her. :)

Signe tok disse flaskene i et par uke. Men så gjorde hun som sin storesøster og nektet alt annet enn Mam. :/ Jeg merket at flasketutene til Nûby er kortere enn Avent sine, så jeg lurer på om disse kanskje hadde  vært mer interessante om vi begynte med disse fra begynnelsen... (Avent sine ble nemlig for lange)


Tilbehør til disse flaskene er denne stilige "vellingskjeen". Det er hull i toppen, og ved bruk sammen med silikonflasken klemmer man velling/tynn grøt ut på skjeen.

Min venninne i Tromsø fikk uka etter meg ei jente, som dessverre hadde kraftig KISS. De har kjempet med amming, den lille frøkna lå jo ikke godt. Men hun ville ikke ha flaske heller. Siden Signe hadde brukt flaske lenge var ikke denne flasken noe å prøve for oss, så jeg sendte den videre med en gang. Denne flasken har hull i bunn. Ja, riktig, HULL i bunnen. Det er faktisk ingen bunn i den. Fordi man skal ha i plastposer. Når de er fylt med væske, morsmelk eller erstatning, skal luften klemmes ut av posen og babyen vil da få inntrykk av at h*n drikker av puppen, pga "motstanden". De vil ikke foretrekke flaske hvor melken kommer lettere, og de vil ikke få luft i seg siden det ikke er vakum i flasken, posen følger melka. :)

Litt vanskelig med skikkelig bilde siden jeg ikke ville åpne den ;)

Jeg spurte Kristina om hun ville skrive litt for meg, siden jeg ikke har testen den selv. ;)

"Erfaringen er at min skepsis ble snudd til en enorm forelskelse. Først tenkte jeg dette var en råteit flaske. Men, tuten var en Ingrid faktisk klarte å ta, så måtte jo prøve! FLASKA er GENIAL. Spesielt for meg som ammer en del, og gir noen flasker. Jeg glemmer ofte å koke flasker etter de er vaska, fordi jeg pleier å koke de rett før, siden de ofte blir stående i skapet ubrukt en periode. Der er denne flaska helt genial, for den er jo "alltid klar". Det er blitt den vi har passa på å ha tuten vaska på, fordi den er så digg. Den er også, for min vonde kropp og dårlige gripetak, veldig god å holde på, men kanskje ikke en sånn erfaring du er ute etter. Uansett, noe mer praktisk med den er at jeg har brukt disse posene til å fryse ned mm i. Satte bare en sånn der "ikea poseklemme", så var den jo perfekt til det også! Eneste jeg har funnet vanskelig er å FINNE posene! Men det er fordi jeg er en ræv på utenlandske greier, å finner ikke på norske nettbutikker. Men har vaska posene med engang å helt i kokende vann å vaska godt nå som hun er "så stor". Dette er flaska vi har lyktes mest med, minst søl, ikke vanskelig å få selve tuten tett med den ringen som skal på flaska. Ekstremt fornøyd med den!" (Jeg nevnte Ingrid i smokkeinnlegget, familien er nå forelsket i Nûby siden det også er eneste smokken hun også har tatt)

Til dere som er interessert, kontakt Barnekompaniet, da jeg dessverre ikke finner den på Nûby sine nettsider heller. :/

Siste typen flasker jeg fikk med meg var disse fra Nûby-serien:


Disse fargerike flaskene er geniale ved at de har "non-drip" tuter, samt at de samme tutene kan brukes selv om man vil ha "hull 1" eller "hull 3" (for de som bruker tåteflasker var dette normalt språk :P ). Man vrir bare på flasken i forhold til hvordan den puttes i munnen. Forsto dere det?? F.eks. "hull 1" er om tuten holdes på en måte, om man vrir hele flaska med klokka kommer man til "hull 2" osv. Det er nok en tilvenningssak, hvordan man holder den. Disse tutene har også "anti-kolikk" og "nubber" som masserer gommene. Les mer om de her.

Min barselvenninne Marthe prøvde disse til gutten sin, men han var ikke noe fan av tuten (også han hadde brukt andre flasker før). Det hjelper dessverre ikke hvor smart vi mødre synes noe er. De har byttet tutene og bruker fortsatt flaskene. ;) 



****

I løpet av uka vil jeg ha en "gi-bort" hvor jeg skal dele ut noen flasker, 
så om dere er interessert må dere følge med

Her er det aktivt om dagen, Signe har endelig begynt å bevege seg og nå må Hedda passe på lekene sine. ;)
Ha en fin onsdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar


Bloggurat

Bloggurat
Related Posts with Thumbnails