søndag 8. mars 2009

Oppskriftsutfordringen er kommet til meg...

...og de som kjenner meg begynner vel å lure om jeg kan noe. Det er visst en gjengs oppfatning at jeg ikke kan lage mat - men halloooooo - TORO er også mat! *ler*

I utdrikningslaget mitt fikk jeg en kokebok - min kusine har scrappet bok med favorittoppskriftene til de som var i selsakepet. Helt nydelig - den står fremme på kjøkkenbordet!!!

DSCF8390

DSCF8389

DSCF8391

Jeg er blitt mye flinkere de siste årene, og prøver meg også frem uten eksakte mål. Noe som var utenkelig for bare 4 år siden.

Mye av dette kan takkes han som blir min ektemann på fredag - det er en takknemlig jobb å lage mat til ham! :) Han spiser det meste og er superfornøyd bare han får mat. *fnise* Så med han har jeg turt å prøve meg frem litt på kjøkkenet, han spiser det selv om det ikke ble så vellykket, og nå begynner jeg å synes det er moro å lage mat og kaker. (Gjærbakst har jeg oversett litt fortsatt, bortsett fra pizzadeig. Gjær er skummelt! ;P)

Mine to oppskrifter er som følger (dessverre uten bilder, da jeg ikke har det, og ford rettene ikke er så pene, men de er gode):

--------

DRUESALAT

- genial sammen med grillmaten!

1 boks lilla druer

1-2 purrer (spørs på størrelsen)

1 pose majones (jeg bruker lett da jeg liker den best)
 
3 + spiseskjeer med rømme (her bruker jeg også lett av samme grunn)
bittelitt sukker

Majones og rømme blandes - til den ene ikke overdøver den andre, begynn med 3 skjeer rømme i majonesen og ta på mer om det trengs. ;) Ta i 1 teskje sukker.

Purre vaskes og deles, i strimler

Druer vaskes og deles halve

Ha dette oppi majonesrømmen, bland og NYT!

Oppdatering: Christine har vært i Tromsø og har fått en egen utgave servert – den er sikkert god for de som liker sylteagurk! :)

http://hvitstil.blogspot.com/2009/03/druesalat-fra-troms.html

-------


LUN KYLLINGSALAT
- passer hele året! :)

(Jeg har ingen eksakte mål, bare tar i det jeg har etter hvor mange vi blir - mannen min spiser som en hest så det er vanskelig å beregne hvor mye det vil være til deres familier ;P)

Kyllingfilet - kuttes i biter og marineres i sweetchili-marinade

Pinjekjerner som ristes i tørr panne
Asparges som stekes lett i olje og hvitløk
Cherrytomater, delt i to eller fire etter hvor store de er
Isbergsalat
Ruccolasalat
Rødløk
Fetaost, men IKKE oljen den ligger i om den er marinert
Oliven, om dere liker det

Alt (utenom kyllingbitene) blandes - og kyllingen stekes i olje og marinade. Hell kyllingen MED marinade og olje over - dette blir dressingen. Mmmmmmmm :D

Serveres med godt brød - og et glass kaldt hvitvin?


Bon apétit!



3 kommentarer:

  1. Jeg får si som mormor - du har kommet deg!! *fniser*

    Men først og fremst vil jeg anbefale druesalaten di! Elsker den til grillmat og den smaker faktisk bedre enn den høres ut som!! Prøv! :oD

    Tessabessa

    SvarSlett
  2. Mormor vet å komplimentere! ;P

    Salaten er genial, det eneste positive jeg fikk med fra x-svigermor. *ler*

    SvarSlett
  3. Høres fantastisk ut! Fikk lyst på kyllingsalat jeg nå.

    SvarSlett


Bloggurat

Bloggurat
Related Posts with Thumbnails