torsdag 12. mai 2011

I dag bærer jeg lilla

Det gjør jeg for å markere den internasjonale fibromyalgidagen.



Fibromyalgi hører inn under muskel-, skjelett- og bindevevs- sykdommer. Sykdommen er kronisk, og hovedsymptomet er smerter i muskulatur og ledd, i såkalte "tenderpoints" (ømme punkter). Sykdommen har diagnosenr. ICD-10 med eget sykdomsnr. M79,7 (brukt ved sykehus). Allmennleger bruker ICPC der fibromyalgi inngår i en sekkediagnose: L18, utbredte muskelsmerter/fibromyalgi.



I tillegg opptrer ofte symptomer som muskelstivhet, utpreget tretthet, søvnforstyrrelser, kraftløshet, hovenfornemmelse, svimmelhet, hodepine og magebesvær. Man vet i dag lite om årsaksammenhengen ved fibromyalgi.







Følgende vet vi om Fibromyalgi:


at Fibromyalgi kan best forståes som en biosykososial lidelse der både biologiske, psykologiske og sosiale forhold kan bidra til å utløse og opprettholde den.

at Fibromyalgi kan være genetisk.

at Fibromyalgi ikke vises på røntgen eller blodprøver, men hjerne-scanning (SPECT)kan vise aktivitetsmønster forenlig med forandringer ved påvist Fibromyalgi.

at Smerten er reell og at den har både perifere og sentrale komponenter.

at Fibromyalgi-pasienter har 2-3 ganger høyere Substans P i ryggmargsvæsken enn normalt. Dette medfører en generell forsterkning av smerteimpulser.

at Fibromyalgi-pasienter har lavere Serotonin-konsentrasjon i ryggmargsvæsken enn normalt, og også lavere døgnutskilling i urinen. Serotonin bidrar til å regulere stemningsleiet.

at Fibromyalgi-pasienter frarøves den dypeste søvnfasen der kroppens anabole kapasitet er høyest, som sikrer kroppen restaureringsevne og følelsen av å være uthvilt.

at Fibromyalgi-pasienter har avvikende stresshormonproduksjon samt for lavt veksthormonkonsentrasjon. Veksthormon er viktig for kroppens reparasjonsevne.

at Fibromyalgi-pasienter skårer høyere på kronisk stress og belastning enn andre smertepasienter, og stress regnes som en av de utløsende faktorer.

Det er en klar overvekt av kvinner i denne pasientgruppen, men også menn og barn rammes av sykdommen. Mange med Fibromyalgi får diagnosen Kronisk smertesyndrom.  (- Jeg lærte på Grande i januar at alle som har FM også har kronisk smertesyndrom, men at det mange som har kronisk smertesyndrom som ikke har FM. Dette er fordi det er mange som har kroniske smerter, uten å ha de i hele kroppen, som man må ha for å få diagnosen fibromyalgi)

Norges Fibromyalgi Forbund antar at det i Norge finnes mer enn 150.000 fibromyalgirammede.




Symptomene på fibromyalgi kan være mange.

Har du vanligvis vært et overskuddsmenneske, for så å oppleve at du klarer mindre og har vondt flere steder i kroppen? Da kan det hende du har fibromyalgi uten å vite det.


Noen av de vanligste symptomene:
- Smerte: dyp, intens, verkende, sviende og/eller brennende
- Stivhet: ofte verst om morgenen
- Barometri: forverring ved værskifte
- Indre frost
- Hodepine
- Nummenhet og hovenhetsfølelse: gjerne hender og føtter
- Synsforstyrrelser
- Fordøyelsesproblemer og irritabel tykktarm
- Forverring ved uvant fysisk aktivitet
- Forverring ved fysisk og psykisk stress
- Tretthet, utmattelse og overfølsomhet
- Søvnproblemer, oppstykket søvn
- Depresjon, angst, opplevelse av å ha "klump" i halsen
- Glemsomhet, konsentrasjonsvansker, finner ikke ord
- Øresus, munntørrhet
- Svimmelhet, kvalme
- Hyppig vannlating



Legen vil mistenke fibromyalgi hvis du har flere av de symptomer som er beskrevet ovenfor.


For å få diagnosen fibromyalgi kreves to ting:
1. Sykehistorie med generaliserte og utbredte smerter som vart i minst 3 måneder
2. Smerter ved trykk med finger (trykket på svare til 4 kg) på minst 11 ut av 18 bestemte punkter på kroppen

Det finnes ingen blodprøver eller bilder som kan påvise fibromyalgi.
Men legen vil oftest ta blodprøver for å utelukke andre sykdommer som kan gi likende symptomer, bl.a. stoffskiftesykdommer, mangel på visse vitaminer, depresjon o.a.





Jeg håper du har en god dag!!


PS: Bildene er googlet, og jeg lagret dessverre uten å huske hvor fra - tekstene er fra fibromyalgi.no og trim.no

4 kommentarer:

  1. Eg syns det er tøft at deg å markere denne dagen!
    Hos meg går MS dagen forbi i stillheit...vil ikkje tenke på den i heile tatt.
    Kanskje eg ikkje har akseptert at eg har det...

    Eg skal ta på meg nåke lilla idag!!

    Klem M♥

    SvarSlett
  2. Lilla er en av mine favorittfarger, men i dag er jeg dessverre kledd i grønt for jeg var ikke klar over denne dagen....Takk for at du er...skal vi kalle det ambassadør(?) og informerer oss uopplyste.

    SvarSlett
  3. Fint innlegg!
    Takk:)
    Løper opp i skapet og tar på meg den lilla tskjorten med det samme... ;))

    Klem Line

    SvarSlett
  4. Heisann :)
    Jeg oppdaget tilfeldigvis kommentaren din i bloggen min under mitt innlegg om fibromyalgi.
    Jeg har fått diagnose fibromyalgi, men fastlegen min sier at det nå kalles kronisk smertesyndrom. Hun bruker koden L18.
    Ja, ja, kjært barn, mange navn eller noe sånt??? :D
    Ellen :)

    SvarSlett


Bloggurat

Bloggurat
Related Posts with Thumbnails