lørdag 1. oktober 2011

Oktober-Rosa ♥

Kolomoen bru, den nye brua over E6 i Stange (der vi kjører på E6 når vi kommer fra Elverum, på vei til Oslo) farges i oktober rosa.

Bildet av brua gikk landet rundt i fjor, da Statens vegvesen i solidaritet med Rosa sløyfe-aksjonen gjorde lyssettingen av brua rosa. 

"Nå gjentar vi samarbeidet og dobler tida. Kolomoen bru vil forbli rosa fra og med fredag klokken 19.30 og ut hele oktober. Brystkreft handler om liv og død akkurat som trafikken. Som trafikkulykker rammer kreft tilfeldig", sier seksjonssjef i Statens vegvesen, Per Magnar Klomstad, til Østlendingen



Foto: Jens Haugen

"Målet med Rosa Sløyfe-aksjonen er tredelt. Det er å vise solidaritet med de som rammes av brystkreft, det er å øke kunnskapen om temaet og det er å samle inn penger til forskning på brystkreft", sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen til VG Nett.


Hvert eneste år får 2800 norske kvinner brystkreft.
Men så mange som ni av ti overlever.


"Rosa Sløyfe-aksjonene har ført til at det har blitt samlet inn mye penger til forskning. Det er derfor så mange overlever. Og dette viser hvor viktig denne aksjonen er", sier Ryel.

Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Estee Lauder tok initativet til akjsonen tidlig på 90-tallet i USA.


Foreningen for brystkreftopererte (FFB)og Kreftforeningen står sammen om Rosa sløyfe-aksjonen i Norge, som har blitt arrangert siden 1999. I løpet av oktober farges Norge rosa ved hjelp av bedrifter, foreninger og privatpersoner som alle bidrar i kampen mot brystkreft.



I tillegg til Kolomoen bru, skal Holmenkollen i Oslo, Tyholttårnet i Trondheim, Fløirestauranten i Bergen, Ypsilon bro i Drammen, Slottsfjelltårnet i Tønsberg, Tynset Kirke, Langebrua i Førde og Valbergtårnet i Stavanger lyses opp i rosa i oktober.



I år skal jeg kjøpe meg en ny rosa sløyfe
- du kan også støtte Rosa Sløyfe-aksjonen her.


Håper du får en fin lørdag ♥


*forhåndspublisert innlegg*

10 kommentarer:

  1. Åååå...så flott det var med rosa bro, og for et fantastisk initiativ. Jeg har selv fått meg ei rosa sløyfe da jeg var en tur i byen i dag, og Rosa sløyfe aksjonen er noe jeg støtter med glede.

    Ha ei flott helg :)

    SvarSlett
  2. En VELDIG viktig sak!!
    Ha en fin kveld :)
    Klæm

    SvarSlett
  3. Viktig sak - stilig bru;)

    KLEM

    SvarSlett
  4. Fantastisk viktig sak og fronte! Rosa er jo såå nydelig!

    God helg!

    Ps! Digget at du ikke er usikker lenger til treffet! Nå kan vi treffes snaart.... hihi!

    SvarSlett
  5. Hei Vibeke :)
    Ja, dette er en fin og viktig
    sak! - og støtter dette :)
    Så herlig å lyse opp med rosa :)
    herlig, herlig...

    Ønsker deg en fortsatt fin kveld
    og helg, stor klem fra Mette :)

    SvarSlett
  6. En viktig sak! Jeg skal også kjøpe meg rosa sløyfe!
    Kult å lyse opp med rosa:)

    Ha en fortsatt fin helg!
    Klem Vivian

    SvarSlett
  7. Flotte ting å gjøre for Brystkreft!
    Jeg skal også støtte denne saken i år som andre år:)

    Vi ses på bloggtreff neste lørdag:)
    Jeg gleder meg!

    SvarSlett
  8. Jeg har aldri sett den broa. For en rååålekkert bro! Og verdens beste grunn at den er rosa. Jeg skal også kjøpe meg ny sløyfe.

    Dere er så søte! Jeg var faktisk på Kitchn, men fant ikke den Victoria hadde jeg heller. Kjedelig. Den var så kul!

    Ha en superduper søndag. Vi sees på lørdag:))

    SvarSlett
  9. Tøøøøft.
    Ang feriegarderoben, mye Pomp der, ja. Trollet hadde bursdagsfeiring i går og de var vel en fire stykker i hvertfall som kom i Pomp-klær. Jeg tar litt av æren for å ha fått mødrene i klassen hekta, he he.

    SvarSlett
  10. Storveies aksjon!:) Regner meg helt sikkert blant de ni... :)
    Mette C.

    SvarSlett


Bloggurat

Bloggurat
Related Posts with Thumbnails