mandag 22. juni 2009

"Min søsters vokter"("My sister's keeper")

For noen år siden fant jeg det som til i dag er min favorittbok.

Jodi Picoult's

Min søsters vokter

(My sister's keeper)

VisBildeServlet

"Anna er ikke syk, men hun kunne like gjerne vært det. I løpet av sitt trettenårige liv har hun gjennomgått flere operasjoner. Hennes beinmarg skal redde den eldre søsteren, Kate, fra leukemien hun lider av. Men nå har Anna begynt å stille spørsmål ved hvem hun egentlig er, og hvem hun ønsker å være. Er hun noe mer enn søsterens livredder? For Anna tvinger det seg fram en umulig avgjørelse. En avgjørelse som skal komme til å splitte familien og som også kanskje får fatale følger for Kate."

(Fra bokomslaget)

Anna er "laget" i glass for å være perfect match for sin dødssyke søster, siden deres bror ikke er det. ..

Nå velger hun å gå til retten mot sine foreldre, fordi hun ikke vil at kroppen hennes skal brukes kun for å høste organer til søsteren. Selv om hun vet at søsteren hun elsker ikke vil overleve uten…

- - -

Nå kommer den som film også…

Åpner i USA på fredag, så blir vel en stund til den kommer hit, men når den kommer, står jeg først i køen

 (med haugevis av lommetørkler…)

 

 

Denne anbefales på det høyeste!

Vibeke…

PS: Jeg har lest alle hennes bøker som er på norsk, og de er store favoritter alle sammen, så den damen er verdt å merke seg.

5 kommentarer:

  1. Denne må jeg lese!! Hørtes ut som både tårevåt og spennende.
    Takk for tipset :o)

    SvarSlett
  2. Hei vennen. Jeg har enda ikke begynt på boka jeg fikk av deg. Vil liksom spare den til en spesiell anledning. Kan ikke lese den når jeg er midt oppi laseroperasjoner (som jeg har vært i i en periode vettu), eller andre uromomenter. BLir forhåpentligvis tid til den i sommer. Og når den kommer på kino kan vi kanskje sitte med lommetørkle sammen:o) Glad i deg.

    SvarSlett
  3. Hei :-)

    Har du sett filmen nå?
    Synes selv at filmen var utrolig skuffende etter å ha lest boka. Filmen er altfor enkel, og har jo en helt annen slutt! Kjente bare igjen et par scener fra boka i filmen... Er det lov å gjøre om så mye på en film som denne regissøren har gjort, og likevel si at filmen er basert på boka? Synes de heller burde si at filmen er inspirert av boka, for i mine øyne er det en helt annen historie :-P
    Men kanskje jeg overdriver? Hva mener du?

    - A :-)

    SvarSlett
  4. Hei! :)

    Jeg har ikke fått sett filmen ennå - dessverre har jeg ikke bekken til å sitte på kino, og vi er litt dårlige på å leie filmer. :S

    Regner med å bli skuffet, fordi jeg elsker boka. Jeg har en annen bok liggende hjemme (annen forfatter) som jeg venter med til jeg har sett filmen. For filmene er sjelden bedre.

    SvarSlett
  5. Mhm, jeg pleier nesten å fraråde folk å se den filmen, tror det må være den dårligste filmatiseringen jeg noen gang har vært borti :-P
    Boka er jo bare fantastisk (en av mine favoritter) :-D
    Du må jo velge selv, men jeg må tillate meg å si at du ikke har gått glipp av noe ;-)

    - A :-)

    SvarSlett


Bloggurat

Bloggurat
Related Posts with Thumbnails