onsdag 5. september 2012

Lyst på vårruller?

Jeg synes vårruller er veldig godt, og etter å ha fått servert hjemmelagde flere ganger (venninne av venninne er vietnamesisk og lager bare selv) måtte jeg prøve selv. Det er ikke det samme med de i frysedisken altså! ;)

Første forsøk ble ikke så bra, men nå har jeg begynt å få "teken" på det. De er også veldig fornøyde rundt middagsbordet når det serveres. :)

En enkel how-to med what-to-use. Dette er slik vi liker det:
2 x 400 gr kyllingkjøttdeig
3-4 sjalottløk, finhakket
2-3 gulrøtter, rives
hvitløk, finhakket - jeg brukte 3 fedd, men det er smakssak
krydder 
5-10 tørket sopp
glassnudler - en slik pakke ble brukt til to runder vårruller
springroll pastry (vårrull papir) - finnes i flere størrelser, denne har 40 i pakka
østerssaus etter smak (den med dama på er best)
(Sopp, glassnudler, pastry, krydder og østerssaus fås i de fleste asiatiske butikker)


Jeg har en matglad mann (middag til oss to beregnes som middag til 3-4 stk ;P) og det som er på bildet holder til 30-40 vårruller. De er supre å fryse også, så jeg lager alltid opp masse.
Opptinte ruller steker jeg på rist med varmluft, ca 150 grader.
"Lefsene" kjøpes frosne, og tines i løpet av noen timer. Ellers er det første som må gjøres å legge glassnudler og tørket sopp i kokende vann, slik at det blir mykt.
Jeg har funnet ut at ikke alle gjør det, men jeg synes det er best å steke kjøttdeigen først. Da er det lettere å smake til fyllet underveis.

- Kjøttdeig stekes med finhakket sjalottløk og hvitløk
- Smakes til med kryddderposen og en god dæsj østerssaus. Jeg har ikke mål på det, jeg bare smaker til jeg liker smaken. ;)
- Soppen finhakkes og blandes i (dropp stilken)
- Ta alt av plata og bland inn nudlene (jeg klipper de opp, så de ikke blir så lange) og raspede gulrøtter.

Og så kan det rulles ruller.... Jeg legger på 1-1 1/2 skje med fyll.
Olje (jeg bruker Eldorado frityrolje) varmes i en god og stor kjele. Om du ikke har temperaturmåler, noe jeg ikke har, kan du sjekke om det er varmt nok ved å bruke en tresleiv - når det freser rundt skaftet er det varmt nok. ;)

Jeg steker 4 ruller om gangen, og legger de på papir med en gang når jeg tar de opp, slik at de får renne av seg.

Jeg spiser de med sweet chili saus, mens Mannen og storesøster gjerne vil ha ris til, samt barbequesaus eller vanlig chilisaus. Det er rett og slett smak og behag!
Enjoy ♥








PS: Om du klikker deg inn på bloggen til Maia (her) eller Marit (her) finner du også oppskrifter på vårruller.

13 kommentarer:

  1. Dette så godt ut. Jammen lyst til å prøve å lage dette. Vårruller er jo så godt. Klem fra Liv

    SvarSlett
  2. mmmm nå fikk jeg lyst på vårruller jeg og. Pleier å lage maken til disse, men uten nudlene.... det må jeg prøve neste gang.

    Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  3. Nam nam, det så kjempegodt ut!!

    Vil ha vårruller til middag i dag gitt. Blir fra frysedisken i dag, men neste gang skal jeg følge oppskriften din :)

    Klem

    SvarSlett
  4. Mmmmm, så godt det ser ut. Det har jeg aldri prøvd å lage selv, men det smaker jo så godt.

    SvarSlett
  5. Helt enig! Vårruller man lager selv er nydelig! Og man kan bruke nesten alle sine favoritt ingredienser.

    Jeg bruker mye likt som deg, bare fersk champinjong, sweetchilli saus ( liker ikke østersaus ), soyasaus og ingefær i tillegg. :)
    Mmmm.

    SvarSlett
  6. Fryktelig dumt innlegg å lese nå når jeg er sulten :)

    Ser veldig godt ut...tror jeg jammen må prøves ut engang.

    SvarSlett
  7. Vårruller er jo supergodt, kanskje jeg skal prøve å lage de selv en dag - ser litt vanskelig ut men

    SvarSlett
  8. Nam nam dette fikk jeg yst til å prøve meg på :D

    SvarSlett
  9. Flott, takk for oppskrift! Har lenge tenkt å prøve selv så nå må jeg jo snart gjøre det:).

    SvarSlett
  10. oioioii det er sååå godt :)
    Skal jammen prøve å lage det selv en dag ja, takk for inspirasjonen :)
    klem fra Tone

    SvarSlett
  11. Dissa har vi prøvd med stor suksess, og delt videre til andre :)
    Reint bortsett fra det, så ser jeg du går bakover i tid med ukesmiddagoppdateringen din ;) sist uke stod det 35, nå står det 34, mens jeg nok er i 36 nå hehehe....
    klem B

    SvarSlett
  12. Elsker vårruller, men har aldri laget selv!! Må definitvit prøves (når slankeprosjektet mitt er ferdig..;)

    Takk for oppskrift!♥

    SvarSlett


Bloggurat

Bloggurat
Related Posts with Thumbnails