torsdag 31. mars 2011

Mestring og trening

Oppholdet jeg hadde på Grande ble kalt "Smertemestringskurs". Vi skulle lære oss å meste smerten, lære oss å leve med smerten og kanskje klare å redusere den med forskjellige øvelser, fysiske og psykiske.

Da vi kom fikk vi en perm hver, med masse lesestoff til forelesninger vi skulle ha gjennom oppholdet, med blandt annet "Hva er smerte", "Ernæring" og "Fysisk aktivitet".


Permen inneholdt også en timeplan for de neste fire ukene og en treningsdagbok. Noen dager var mer fullpakket enn andre, men som regel gikk det ganske i ett fra vi sto opp til bassengtrening kl 08 til siste ting på planen kl 15.00.

Treningsdagboken er en god øvelse, må så mye mer av hva man faktisk gjorde, man fikk mer oversikt over hva kroppen var gjennom. Og i ettertid har jeg hengt en ukeplan på kjøleskapet hvor jeg fører opp hva jeg trener og hvor lenge. Det hjelper veldig på psyken, man ser hvor flink en har vært og man vil gjerne fylle på mer! ;) (Prøv det gjerne selv!)


Apropos det; vi lærte oss også å ta det med ro. Å hvile!
Vi med fibromyalgi og andre smertesykdommer har en tendens til å ta i de gode dagene, for så å ligge utslått de neste. Vi føler at vi allerede "slapper av" for mye, og vil så gjerne gjøre noe når vi endelig er i form. Ond sirkel! Jeg skal prøve å skrive litt fra forelesningene vi har hatt, spesielt om kroniske smerter og om energiøkonomisering (om å fordele energien man har), da jeg lærte ekstremt mye av dette.

Fysioterapeuten min (som jeg likte godt!) maste også på meg om at jeg måtte gjøre det jeg klarte og være fornøyd med det! Vær fornøyd med at du klarte alle balløvelsene, ikke vær lei fordi du ikke orket slyngen etterpå. Vi må tillate oss å være fornøyd med det vi klarer!

(utsikten fra tredemølla)

Noe som overrasket meg var hvor moro jeg synes tredemølle er. Vel, moro er vel å ta i, men... ;P Jeg har vondt bekken, og jeg spenner meg når det begynner å bli vondt. Det gjør det (selvsagt) bare verre, og jeg ender med svie nedover i venstre lår, og smerte opp i ryggen For meg er tredemølle genialt fordi jeg kan gå av om/når det gjør for vondt, er jeg ute og går tur må jeg jo hjem igjen! ;)

Tredemøllene på Grande har runder som en løpebane, 400 meter. Så jeg går etter dette nå også, 4 runder på 18,5 minutter - og så går jeg i halvannet minutt til. Noen dager går jeg 2 runder, men som regel klarer jeg 4. Og jeg skynder meg sakte, og holder meg fortsatt på tid og antall repetisjoner på øvelser, som jeg fikk på Grande. Jeg har gått på en smell før, flere ganger. For det er ikke vanskelig å begynne å trene, det har jeg også gjort flere ganger. Det vanskelige er å fortsette treningen!


Jeg trener med ball (mest hjemme), med bosuball (den halve blå ballen - jeg tar bl.a. knebøy på den), et par apparater og med slynge. Apparatene har jeg max 10 kg på - jeg skal nemlig bare gjøre øvelsen, ikke løfte vekter! Med ball, bosuball og slyng bruker jeg også kun kroppsvekt og balanse, altså trener jeg opp kjernemuskulaturen. (Jeg skal skrive mer om hypermobilitet senere, som forklarer hvorfor dette er spesielt viktig for meg.)

Som dere ser er det ikke topp utstyr på Grande, som fortalt før er det gammelt her, men fysioavdelingen planla utvidelse og håpet på nye apparater. Den elektriske stolen er sikkert eldre enn meg. ;)

Med fibromyalgi har jeg vondt i mesteparten av kroppen, jeg tror det kun er nesetippen jeg aldri har hatt vondt i... Et sted jeg har mye vondt er hendene mine, og jeg har alltid trodd jeg hadde lite styrke i de. Men ergoterapeuten på Grande testet meg og jeg har god styrke (who knew??), men jeg er ikke utholdende. Så jeg har kjøpt meg klemmeball, i tillegg til at jeg har en del øvelser jeg skal gjøre.


Ser dere øvelsen rett over H-en? Ikke så vanskelig? Problemet mitt (hypermobiliteten igjen) er jo at jeg ikke holder fingrene rett opp, mine fingre går videre 30 grader bakover... Så jeg må lære meg å faktisk bare rette fingrene rett opp, ikke overspenne de bakover. ;)


I tillegg til å trene kroppen, skulle vi også trene hodet - 2 dager i uka hadde vi kursdag, selve smertemestringskurset. Kurset hadde forskjellige emner hver gang, hvor vi pratet, skrev, tenkte, løste "oppgaver" og gråt. Sånn jevnt fordelt.... ;)

Jeg har alltid vært mye flinkere til å skrive det jeg tenker og føler, enn å snakke om det. Jeg prater mye, men sjelden om det som er veldig tøft eller veldig sårt. Mange av disse øvelsene gjorde at jeg fikk ned på papiret gode og vonde ting; noe var lett å skrive ned, men jeg hadde klump i halsen når det skulle leses opp.... Men bare det å få ned ting, og å lese det etterpå, det hjelper!

En av øvelsene vi hadde:


Som dere ser, sitter min i magen og hjertet.... Høres det kjent ut?




I dag er det jobb til kl 18, og deretter skal jeg trene - tredemølle, bosuball og slynge!

Håper du har en fin torsdag! 

6 kommentarer:

  1. Hei.
    Veldig glad for å lese det du skriver. Jeg er til utredninng nå for mulig fibromyalgi. Har veldig mye smerter i musklene i kroppen,spesielt rundt bekkenet.
    Kommer til å følge med på bloggen din framover.
    Jeg er 29 år og har en nydelig datter på 2 år.
    klem Tomine.

    SvarSlett
  2. Hei.
    Det var kjekt å lese dette innlegget ditt. Det står respekt av at du er så ærlig og forteller dette ut her på bloggen.
    Høres ut som du har en god plan på det meste og det beundrer jeg deg for:)

    Stå på Vibeke og lykke til:)

    Klemmer fra Mona

    SvarSlett
  3. Wow, så flink du er Vibeke! Det ser ut som om oppholdet gjorde deg veldig godt, og det er flott å lese at du lærte så mye om hvordan du skal mestre sykdommen du har.
    Go girl!
    Stor klæm fra Bente

    SvarSlett
  4. Flinkis altså!
    Det er det du er :) Oppholdet høres både tøft og bra ut. Og da gjerne både psykisk og fysisk.. Det høres helt klart ut til at du fikk noe utav oppholdet, selv sammen med "gamlingene" ;)

    Jeg rocka selv også "bare" noen minutter om gangen for kort tid siden... Det gjorde jo så himmla vondt...og teknikken var vel ikke særlig bra... Men så skjedde det bare noe liksom... Nå gjør det nesten ikke noe vondt når jeg holder på.. er helt øm og rød etterpå da.. men litt må man jo regne med hvis det skal ha effekt?!
    30 min rocking er ikke akkuratt det morsomste jeg vet heller da... men kom på at jeg kunne gjøre det forran tv om kvelden... da fikk jeg jo både sett "yndlings"programmene mine og trena på èn gang!! Helt supert :)
    Men jeg er litt sånn.. flink i perioder jeg da.. så vi får som sagt se hvor lenge det holder...hehe...

    Liker meg her på bloggen din Vibeke. En god blanding av interiør,hverdag og pur ærlighet :)

    Håper du får en fin kveld!
    Klem fra
    Kjersti

    SvarSlett
  5. Dette høres ut som et bra opplegg ?

    lykke til.:)

    SvarSlett
  6. Så flott å lese om dette, Veldig lærerikt og jeg nikket gjenkjennede til dine smertebeskrivelser, det var dom om du snakket om meg. Skulle gjerne vært på den plassen:-)
    Stå på!
    Klem

    SvarSlett

Bloggurat

Bloggurat
Related Posts with Thumbnails